Biografie
Ries Kleijnen

Ries Kleynen is in 1945 in Wijchen geboren. Ze heeft jaren in Pijnacker gewoond. Sinds kort woont zij in Scheveningen. Sinds zij in 1969 afstudeerde aan de Kunstacademie St. Joost in Breda heeft zij haar sporen als grafisch kunstenaar ruimschoots verdiend. Zij nam deel aan meer dan honderd solo- en groepstentoonstellingen en haar werk wordt regelmatig geselecteerd voor internationale Print Biennales.

Thema's

Ries Kleijnen wordt geboeid door mens, dier en omgeving en deze onderwerpen zijn nog steeds de kracht in haar grafisch oevre. Haar werken zijn impressies van relaties tussen mensen of beelden juist de eenzaamheid uit, en dragen een uitnodiging tot filosoferen in zich. Op haar werkreis door Chili in 1992 verbleef Kleijnen ook op Paaseiland in de Stille Oceaan, het meest afgelegen eiland ter wereld. Dit eiland heeft een magische uitstraling, vooral door de aanwezigheid van meer dan 800 grote beelden (Moai). In een aantal etsen spelen deze beelden de hoofdsrol. In 1996 maakte zij een reis door Mexico en Guatemala. Wat haar in die landen boeide, waren de Maya tempels, het landschap, de religie en het leven van de arme en onderdrukte indianen. Hun taaie doorzettingsvermogen en hun aanstekelijke vrolijkheid heeft zij vastgelegd in een serie etsen met de titel "de brede glimlach". Ook reizen door Turkije en Toscane inspireerden haar. In 2000 maakte zij 2 reizen naar Egypte die haar inspireerden tot een serie etsen en schilderijen. Daarna volgde een serie "huizen", waarin ze een aantal ideeen onderbracht, zoals o.a. een huis vol zonnen,een huis vol bloemen, een huis vol troost,een huis vol muziek, een huis vol vogels, etc. Ze maakte n.a.v. een reis naar Zuid-Frankrijk, een serie etsen met als onderwerp klaprozen en papavers. Februari dit jaar ging ze naar Costa Rica, de prachtige natuur aldaar was de inspiratiebron voor de serie: Optimisme in kleur.

Techniek

De landschappen van Ries Kleijnen lijken op het eerste gezicht realistisch, maar zijn het nooit. Kleuren spelen een belangrijke rol en hebben vooral een symbolische betekenis. In bijna elke ets is de zon terug te vinden. Naast haar creatieve manier van verbeelden, maakt Ries Kleijnen gebruik van een combinatie van grafische technieken, waardoor haar werk steeds blijft boeien. Haar grafisch werk bestaat vooral uit veel-kleuretsen en uit kleuretsen in combinatie met andere technieken. Behalve het gebruik van de lijnets, aquatint en reliefdruk maakt zij ook zogenaamde puzzeldrukken. Door in de zinkplaat te zagen, ontstaan er kleine zinkplaatjes, die als een puzzel op de pers worden gelegd en soms op een zeefdruk worden afgedrukt. De intensieve bewerking van de etsplaat en het afdrukken in lagen levert een heel persoonlijk 'handschrift' op.

Opleiding: eindexamen St. Joost kunstacademie te Breda (1964-1969). Zij werkte daar onder supervisie van onder meer Jan Sleeper.

Sinds 1969 nam zij deel aan meer dan honderd solo- en groepstentoonstellingen, onder andere te Laren (Singer Museum), Antwerpen, Hilversum, Amstelveen (Aemstelle), Amsterdam (Ina Broerse, Lughien), Amersfoort, Maastricht, Enkhuizen (Stedelijk Waagmuseum), Arnhem, Lunteren (Aan de Kippelijn), Zoetermeer (de Graanschuur), Bergen NH (KCB), Den Bosch (Borzo), Den Haag (de Bijenkorf, Ernst & Young), Rotterdam, Leuven, Venlo, Borne (Polder), Hooghaalen (Maya Wildevuur), Apeldoorn (Centraal Beheer), Voorburg (Arti Forum) en Zaltbommel (Gallerie 1632). Parijs, Epse- Galerie Roelof Lenten, Galerie Inkt- Den Haag, Museum-Kasteel Wijchen en in het provinciehuis van Noord-holland in Haarlem. Vanaf 1986 nam ze deel aan verschillende Zuid-Hollandse Grafiek manifestaties in de Grote Kerk in Den Haag en in 1993 aan een tentoonstelling in het Grand Palias in Parijs. Met Kleingrafiek Grafiek Nu was ze te zien is Museum De Buitenplaats in Eelde (2006) en in het Voerman Museum in Hattem (2007). In datzelfde jaar was ze ook te zien in Galerie van de Lawei (Drachten) tijdens de Friese Mini Printbiennale.

1986: geselecteerd voor de 5e International Print Biennale in Seoul(Korea) 1990 en 1992: geselecteerd voor de 5e(6e) Biennale de Gravure en Val d'Oise en Ile-de-France in Parijs.

Werk bevindt zich ook in particuliere collecties in Engeland, België, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Joegoslavië, Canada, USA, Rusland, Mexico, Spanje, Canada, Amerika, Argentinië en Chili.

De laatste jaren maakte ze regelmatig werkreizen, onder andere naar Griekenland, Turkije, Cyprus, het Paaseiland, Chili, Quatemala, Mexico, Italië, Egypte, Zuid-Frankrijk, Costa Rica, Marokko, Thailand en Japan.

Haar grafisch werk bestaat vooral uit veel-kleurenetsen en uit kleuretsen in combinatie met andere technieken. Behalve het gebruik van de suikerwatertechniek, de lijnets, aquatint, de reliefdruk en de blinddruk, maakt zij nu ook zogenaamde puzzeldrukken. Door intensief in de etsplaten te zagen ontstaat er kleine etsplaten die samen de uiteindelijke ets vormen. Voor het afdrukken worden deze stukjes een voor een als een puzzel onder de etspers gelegd. Een voorbeeld hiervan is de ets 'Optimisme in kleur' 60 x60 cm., deze bestaat uit 15 kleine etsen en is gedrukt met 15 kleuren. De kleuren worden allemaal met de wijsvinger in de etsplaten geschilderd, en het overschot aan verf moet er ook weer afgeslagen worden, en dat iedere druk weer! Door in de platen te zagen kun je heel veel meer met kleur doen. Je kunt kleuren laten verlopen ,maar je kunt de verschillende kleuren ook naast elkaar zetten, kortom een enorme kleuren variatie in een ets toepassen.

Kleuren spelen een heel belangrijke rol in haar grafisch werk. Ze hebben niet alleen een decoratieve, maar soms ook een symbolische betekenis.